In november maakte De Lijn hun plannen bekend om een nieuwe tramlijn te realiseren in Gent. Alles wordt de komende jaren ingezet op de vertramming van lijnbundel 7 (momenteel buslijn 71, 72, 73, …). Het tracé van deze tramlijn is ontwerpmatig zeer ingewikkeld en ingrijpend en zal zeker volledige straten onherkenbaar maken. Op misschien wel het moeilijkste segment van de tramlijn, ter hoogte van de Heuvelpoort, denkt De Lijn er nu aan om een tunnel te voorzien voor het autoverkeer.
De 10 kilometer tellende nieuwe tramlijn zou van Sint-Denijs-Westrem tot de Dampoort lopen, langs Gent Sint-Pieters en de Zuid. Ondertussen ligt het traject grotendeels vast, maar het kruispunt met de Citadellaan/Charles De Kerckhovelaan blijft een heikel punt.
Op deze plek kruisen maar liefst zes straten, waaronder de drukke stadsring en de meeste zijn ook een drukke fietsersas door de ligging in het midden van de studentenbuurt. Dagelijks passeren hier duizenden wagens, dus ingrijpende veranderingen zullen vereist zijn om hier ook nog eens een tramlijn door te kunnen sturen.
Het bouwen van een tunnel voor het autoverkeer van de kleine ring onder de Heuvelpoort behoort volgens De Lijn tot één van de mogelijke oplossingen.
Hier bij Gentcement zagen we dan ook de kans om een ontwerpmatige worp te doen van hoe het zou kunnen zijn.
Door de stadsring R40 in een tunnel te laten lopen ter hoogte van de Kunstlaan aan de ene kant en de Jan Frans Willemsstraat, loopt er geen doorgaand verkeer meer over de Heuvelpoort. De tunnel met 2x 1 rijvak (net zoals bij de tunnel aan de Sint-Lievenslaan) zorgt voor continue beweging doordat er geen verkeerslichten meer zijn, tijdens de spitsuren nu dagelijks de oorzaak van minutenlang aanschuiven. Door bovengronds de straten geen hiërarchische schikking te geven voor doorgaand verkeer, wordt de algemene snelheid van de wagens laag gehouden, wat de omgeving ten goede komt. Richting Ter Platen en Bijloke komt het bovengronds en ondergronds verkeer samen op een eigen rijvak, waardoor niet moet ingevoegd worden en in principe geen verkeersopstopping zou mogen gebeuren.
De Familie van Rysselberghedreef wordt volledig verkeersvrij – op de tramlijn na – zodat er eindelijk werk kan gemaakt worden van het Museumplein, een volwaardig open plein tussen het SMAK en het Museum voor Schone Kunsten waarvan al jaren sprake is. De Hofbouwlaan wordt hierdoor tweerichtingsverkeer, want door de nieuwe tramlijn is de busstrook dat zich hier nu momenteel bevindt, overbodig geworden.
Het ondergronds verdwijnen van de R40 zorgt ook voor een enorme oppervlakte dat bovengronds vrijkomt. Het Citadelpark kan verder uitgebreid worden met grasvlaktes zodat er een visuele overgang ontstaat tussen stad en park, ideaal vertoeven voor studenten tijdens de zomer. Het Museumplein loopt quasi door tot aan het kruispunt, waardoor een langwerpig plein ontstaat, dat zich langs de huizenrij verder uitstrekt tot aan de Ter Platenbrug. Twee tramhaltes zouden hier gepast zijn, een ter hoogte van het Museumplein, kant van het ICC en dus ook gemakkelijk voor de studenten van het Ledeganck-complex, en een halte aan kruising van Overpoortstraat met de Citadellaan, waar zich momenteel de bushaltes bevinden.
Deze ingrepen blijven uiteraard een ruwe gok. Wij zijn noch verkeersdeskundige, noch bewust van alle ingrepen die kunnen of niet kunnen. Heel veel kans dat we zaken over het hoofd zien qua doorstroming of logica, maar het is onze manier om dergelijke belangrijke beslissingen in de kijker te zetten en de discussie aan te wakkeren. Eén ding is zeker, tramlijn 7 zal zeker niet ongemerkt gerealiseerd worden.
Bron: De Lijn & ProjectMER-studie vertramming lijn 7 (klankbordgroep 2) / Illustraties: Fréderic Louis
Niet alle bussen worden automatisch vervangen door lijn 7… streeklijnen 55-57-58, en de 34-35-36 eveneens. Uiteraard kunnen die gerust tot de Zuid respectievelijk Dampoort station beperkt worden, maar vooral voor die eerste onderbreekt dat een makkelijke verbinding naar het grootste station van Oost-Vlaanderen..
Toffe invalshoek, mooi ontwerpje! Kben ook blij dat je duidelijk stelt dat jullie geen verkeerdeskunidgen zijn. Ik weet niet wanneer de laatste kruispunttelling geweest is, maar het ontwerp ziet er mij vooral verkeersopstoppend uit. Van de 2 rijvakken vanaf het kruispunt kortrijksesteenweg/R40 zal er wrss zo’n 90% richting autostrada rijden. Een tunnel van 50% capaciteit zal deze doorstroming niet kunnen opvangen. Uiteraard is niet geweten wat een continue doorstroming (onder) Heuvelpoort zal voorzien qua capaciteit. Laat ons vooral hopen dat er genoeg studies zullen uitgevoerd worden.
Mooie oefening, maar die vooral oog heeft voor de locale situatie met extreem versmalde wegenprofielen. De onmogelijkheid (zo lijkt het toch) om van de Hofbouwlaan naar links de Charles de Kerchovelaan in te rijden is onwaarschijnlijk. Ofwel gaan autobestuurders dat willen forceren, ofwel zullen zij omrijden via de overbelaste Zwijnaardse- of Kortrijksesteenweg.
Mooi. Al denk ik wel dat de tunnel best tot voorbij de kunstlaan loopt (tot voorbij de top van de heuvelrug). Dat is interessanter naar hellingen toe en vooral interessanter voor het kruispunt R40-Kunstlaan (fietsroute).
Zeker en vast, tot die conclusie zijn we uiteindelijk ook gekomen, maar de tekening was al iets te ver gevorderd om opnieuw te beginnen! 🙂
Uiteraard, rekening houdend met het kostenplaatje van een tunnel, zal dit helaas waarschijnlijk niet het geval zijn. Of dit zou moeten kaderen in een conflictvrije doorstroming van het verkeer op de stadsring. Maar dan zou theoretisch ieder kruispunt van de R40 een ongelijkvloerse kruising moeten bevatten. De nulletjes aan dat kostenplaatje tel ik dan liever niet :p.
Een hekelpunt sinds jaar en dag is inderdaad de fietsoversteekplaats Kunstlaan – Citadelpark. De zachte weggebruiker krijgt daar geregeld een hartinfarct door het afslaand verkeer vanuit de Kunstlaan richting Citadellaan of het doorschuiven van het stilstaand verkeer op het kruispunt, die te weinig beseffen wanneer fietsers groen licht hebben om over te steken.
Ik woon zelf op de Citadellaan (bijna letterlijk boven het kruispunt) en zie dagelijks wat voor een levensgevaarlijk gedrocht hier is neergezet. Het samenkomen van al die drukke wegen, het matig afstellen van de verkeerslichten, het eeuwige aanschuiven (en dus massaal spuwen van uitlaatgassen) zijn voor de automobilist al frustrerend, maar de situatie voor de fietsers is minstens even penibel. Bijna dagelijks gebeuren hier kleine of grotere incidenten. En één incident is vaak voldoende om het verkeer de hele buurt plat te gooien.
Hoewel ik enkele kleine bedenkingen heb bij jullie ontwerp (bijvoorbeeld dat de Hofbouwlaan het parcours is voor zowat àlle bussen, niet enkel de 70’s), lijkt mij dit een heel positief voorstel.
Wat ik zie ? Dat er hier en daar een plekje vergeten is. Maar ach wat. Die laatste spatjes groen zijn dan ook zo overbouwen. Vraag het maar eens aan Groen. Zij zullen U verzekeren dat dit geen enkel probleem is. En je kan er gerust in zijn. Het valt zelfs niet eens te bekijken.
ik vind het geweldig! eindelijk gaan de files verminderen nu die stomme lichten weg gaan. die waren zoooo slecht ingesteld!! het enigste waar ik me ferm zorgen in maak is het feit dat er maar 1 rijstrook meer overblijft en ik vrees dat die weer opstroppingen ga bezorgen ipv ze op te lossen waardoor de files dan uiteindelijk niet opgelost zullen raken. en ok alle 70’s-lijnen veranderen in 1 tram 7 maar wat met al de andere lijnen die daar ook passeren? zoals diegenen die via de keizersvest passeren enzo? al die haltes gaan verloren gaan, wat voor al die mensen die die buslijnen echt nodig hebben?
behalve dat is het idee verre van niet slecht! maar ik zou het toch nog eens herbekijken als ik jullie was
Mooie aanzet! Als het Mobiliteitsplan goedgekeurd wordt, zal de Overpoort in principe voetgangersgebied zijn, waardoor nog een arm van het kruispunt weg kan!
Het plein DAT … Een tekst met taalfouten geeft altijd een slechte indruk, hoe interessant de inhoud ook moge zijn.