Na jaren geduldig wachten, krijgen we nu eindelijk een eerste beeld van de nieuwe, veelbesproken kunstwerken op de Korenmarkt voorgeschoteld. Vorige week werd het ontwerp van Ayşe Erkmen voor de eerste sokkel aan de Donkersteeg voorgesteld.
Het twintig meter hoge kunstwerk oogt als een gouden ketting, waarvan de schakels in de ketting geïnspireerd zijn op de ramen van de middeleeuwse gebouwen in het hart van Gent.
Het kunstwerk is gemaakt in een neutraal grijs metaal, met de glanzende ringen er rond die als het ware zelf de zuil vormen. Het materiaal van de ketting is messing (blinkend goudkleurig). Doordat het kunstwerk relatief smal blijft, blijft de sokkel rondom een zitbank zodat het kunstwerk interactie uitlokt met de Korenmarkt en niet louter een decoratief element is.
Al jaren zocht Stad Gent naar geschikte kunstenaars om twee verticale kunstwerken van 17 tot 21 meter hoog te integreren op de vernieuwde Korenmarkt, naar het ontwerp van Robbrecht & Daem Architecten en Marie-José Van Hée. Met behulp van een zogenaamde taskforce met experten zoals Frank Maes, Rolf Quaghebeur, Astrid Van Ingelgom, Philippe Van Cauteren, Bieke Mangeleer, Paul Robbrecht, de horecacoach en het kabinet Cultuur, werden twee kunstenaars geselecteerd. Ann Veronica Janssens en Ayşe Erkmen werden unaniem door de groep voorgedragen omwille van hun artistieke verdienste en hun engagement.
Gent staat internationaal op de kaart als cultuurstad. Onze koppigheid en creativiteit worden overal bejubeld.
Om de Korenmarkt als stedelijk plein te positioneren tegenover de drie torens en de stadshal met het nieuw aangelegde park van oost naar west, werd gekozen voor twee verticale kunstwerken van noord naar zuid, als artistiek antwoord op de torenrij.
Annelies Storms, schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen
Het eerste kunstwerk komt dus van de Turks-Duitse Ayşe Erkmen. Zij is internationaal één van de toonaangevende kunstenaars van haar generatie. Deelnames aan de Biënnale van Venetië, ‘Skulpturprojekte’ Münster, Biënnale van Istanbul en Shanghai zijn maar een handgreep uit een internationaal curriculum.
De artistieke praktijk van Ayşe Erkmen kenmerkt zich door een uitgesproken aandacht voor de historische en maatschappelijke context waarin een sculptuur ontstaat. Vaak geeft dit aanleiding tot een uitgepuurde esthetiek die leesbaarheid verbindt met een minimale vormentaal. Aan de hand van haar werk probeert de kunstenares als het ware het onzichtbare zichtbaar te maken.
Tegen september zou ook het ontwerp van Ann Veronica Janssens af moeten zijn, zodat tegen volgende zomer de kunstwerken geplaatst kunnen worden. Per kunstwerk werd een budget van 350.000 euro voorzien. Naast de twee zuilen, zullen er ook nog zes bomen geplaatst worden, na kritiek op de leegheid van het plein.
Tekst: Fréderic Louis / Bron: Stad Gent / Illustratie: Ayşe Erkmen
weggesmeten geld…
Mooi ontwerp. Passend voor de Korenmarkt.
1. Een boom is en blijft ook een ‘ kunstwerk’
2 .Ik had een vergelijkbaar idee, maar dan met gestyleerde fiets
onderdelen
Verschrikkelijk weggesmeten geld 2 x 350.000 euro, unbelievable in tijden vanbesparing, zonder inspraak van Gentenaars…niet goed bezig…