Hoe zou het nog zijn met de verlenging van tram 2 naar Zwijnaarde? Bij onze vorige update van 21 april was er al sprake van opengelegde straten, maar echte traminfrastructuur was er nog niet te zien. We namen eind juli een kijkje op de werf, tijdens de laatste week van het bouwverlof. Deze keer wandelen we van de bibliotheek in Zwijnaarde naar het huidige eindpunt van de tram in Nieuw Gent.
Deel 1 – Bibliotheek Zwijnaarde tot Tramstraat (N469)
De contouren van de toekomstige eindhalte van tram 2 (21/22 op het netplan) waren in april al even duidelijk als nu. Nieuwe concreet aan de tram gelinkte infrastructuur is er nog niet te zien. Lang duurt het wellicht niet meer, want de tramsporen liggen al klaar in de zijstraat Ter Linden. Wel gloednieuw is het betonnen fietspad tussen de eindhalte en de rijweg op Heerweg-Zuid.
Het deel van de Heernisweg waar de tram niet meer op de rijweg zal rijden, wordt uitgevoerd in asfalt. Enkel de laatste toplaag ontbreekt nog, net als enkele tientallen meter trottoir en fietspad aan de oostzijde van de straat. De Heernisweg is de hoofdverkeersader van Zwijnaarde en is al ruim een jaar een werf. Dat leidt natuurlijk ook tot wat ongenoegen bij de inwoners van Gents zuidelijkste deelgemeente.
Op het kruispunt van de Heerweg met de Dorpsstraat en de Hutsepotstraat liggen stapel rubbermatten. Alle nieuwe tramsporen worden geïsoleerd met rubber om trillingen van voorbijrijdende trams op te vangen. Tussen de kruispunten van de Heerweg met de Dorpsstraat en de Tramstraat (N469), liggen de eerste tramsporen door Zwijnaarde. Ze lopen in zuidelijke richting. Over een afstand van enkele tientallen meter is ook het wegdek in uitgewassen beton reeds gestort. Hetzelfde materiaal dat bij elke vernieuwing van de traminfrastructuur in Gent wordt gebruikt, zoals recent in de PAG-as en binnenkort ook op de Brabantdam.
Aan het kruispunt met de Tramstraat (N469) houden de werken abrupt op. De heraanleg van dit kruispunt volgt in een latere fase, die pas in de loop van 2015 zal aanvatten. Om het verkeer van dit kruispunt te kunnen omleiden tijdens de werken, moest eerst de R4-Zuid worden gebouwd, een werk dat ondertussen is voltooid. De oplevering van de Heerweg tussen de eindhalte en dit kruispunt is gepland voor de week van 3 oktober.
Deel 2 – Tramstraat (N469) tot de Klaartestraat/E40
De Heerweg-Noord, die tussen de Klaartestraat en de N469 heel wat vrachtverkeer te verwerken krijgt (afkomstig uit het industrieterrein in de Klaartestraat), wordt vanaf deze maand heraangelegd. Dat zal gebeuren in 2 fases. De eerste fase begint op 18 augustus en beslaat de Heerweg tussen het bovenstaande kruispunt met de Isabella van Oostenrijkstraat en het kruispunt met Nederzwijnaarde, 300 meter verderop naar het noorden. Deze werken zouden duren tot januari 2015.
Enkele huisjes die voor een fikse wegversmalling zorgden, waren al tegen de vlakte gelegd. De open ruimte wordt momenteel gebruikt om werfmaterialen te plaatsen. Er zijn op dit moment al nutswerken aan de gang, waardoor hier en daar ook putten in de weg zijn te vinden, afgeboord met een oranje plastic gaas.
Een ander terrein langs de Heerweg was in april al heringericht als buurtparking, ter compensatie voor het verlies van de meeste straatparkeerplaatsen. Die moeten plaats ruimen voor een afgescheiden fietspad aan beide kanten van de Heerweg. Op het deze buurtparking zouden nog bomen geplant worden, net als op een aantal plaatsen in de Heerweg, meestal op de snijpunten van belangrijke zichtassen, voor maximaal effect.
Op het kruispunt met de Klaartestraat ligt de grootste put voor nutswerken. Op deze locatie komt later de eerste halte van tram 2 aan deze kant van de Ringvaart. Er lag al langer een halte van bus 5.
Deel 3 – Bruggen over E40 en R4-Ringvaart
In de werfzone tussen de Zwijnaardebrug en de Klaartestraat lijkt niet veel te zijn veranderd sinds april. Ook aan de brug over de E40 lijkt weinig meer te melden dan toen: de pijler in het midden van de snelweg stond er toen ook al. De plaatsing van de bruggen zelf is pas voorzien in 2015.
Ook het terrein tussen de E40 en de R4 oogt weinig verschillend met april. Wel nieuw is het zuidelijke bruggenhoofd van de brug over de Ringvaart. De mal daarvoor is grotendeels opgebouwd, net als de wapening. Hierna volgt nog de buitenste bekisting, en vervolgens kan er beton gestort worden.
Aan de andere kant van de Ringvaart lag in april ook al het noordelijke bruggenhoofd. Behalve deze twee bruggenhoofden zal de toekomstige tram- en fietsbrug, een licht gebogen vakwerkbrug, gedragen worden door pijlers op de oevers van de Ringvaart.
Even tussendoor: Zwijnaardebrug biedt een mooi perspectief aan wie de stad vanuit Zwijnaarde binnenkomt.
Deel 4 – Nieuw Gent
In Nieuw Gent kom je nu toe in een heel nieuwe wereld: ruime, afgescheiden fietspaden hebben de smalle aanliggende strookjes aan de rand van een asfaltwoestijn vervangen. In het midden liggen ook gloednieuwe tramsporen. Ter hoogte van de Coca-Colafabriek ligt er een nieuwe stadwaartse tramhalte en daar is ook al een strook uitgewassen beton uitgevoerd. Door de Gestischtstraat de facto te knippen werd daar ruimte gecreëerd voor een parkeerhaven, ter compensatie voor de autoparkeerplaatsen die plaats ruimden voor de brede fietspaden. Heel wat ruimte voor het veel bredere wegprofiel was ook al gewonnen op de groene berm aan de oostkant van de weg.
In afwachting van de terugkeer van de tram, wordt het voormalige eindpunt eventjes gebruikt als… terras.
Tekst & foto’s: Amaury Henderick
Alle begrip voor deze mensen! Sassekaai-bewoners kunnen dit ook achter hun ramen plaatsen. Tramsporen die verzakt zijn, waardoor de voorbijrijdende tram (om de 7 min!!! van 5.30 tot 23.30) elke keer weer een mini-aardbeving veroorzaakt. Stad Gent en De Lijn maken er al VIJF jaar een studie van!! En vóór 2016 zijn er geen plannen voor de heraanleg. ’tja, geld is naar oa dit nieuw project gegaan, terwijl bestaande lijnen niet onderhouden worden
Mag best allemaal wat groener voor mij (lees: meer bomen).