Het Virginie Lovelinggebouw, genoemd naar de Vlaamse schrijfster, is het eerste gebouw van het nieuw stadsdeel aan het Sint-Pietersstation dat langs de Koningin Fabiolalaan zal worden opgetrokken. Gentcement volgde de bouw van de toren van in het prille begin mee, en kreeg de kans de werf te betreden om de realisatie van de derde hoogste toren van Gent op de gevoelige plaat vast te leggen.
Door de werf van maand tot maand op te kunnen volgen, eindigden we met een archief van foto’s genomen over een tijdspanne van enkele jaren. Stuk voor stuk boeiende beelden die het bouwproces aantonen. Een unieke kijk op de realisatie van een dergelijk hoogbouwproject, wat nog steeds een zeldzaamheid is in Vlaanderen.
November 2007
Omdat postbedeling over grote afstanden destijds bijna exclusief over het spoor verliep, werd in het begin van de jaren ’70 werden in het voormalige postgebouw Gent X aan het Sint-Pietersstation alle poststukken uit heel Oost-Vlaanderen, en later ook uit West-Vlaanderen aangevoerd, gesorteerd en gedistribueerd. Tot 2006, toen de postsorteerders verhuisden naar het nieuwe, moderne sorteercentrum Gent X in Wondelgem.
Na de zomer van 2007 werd het voormalige postgebouw Gent X aan het Koningin Maria Hendrikaplein – dat architecturaal nauwelijks enige uitstraling had – afgebroken. Onder heel wat belangstelling werd de toren met de grond gelijk gemaakt door middel van explosieven. Een stuk postgeschiedenis verdween op deze manier, om plaats te maken voor een nieuw 21ste eeuws knooppunt van openbaar vervoer.
Mei 2010
Eind 1999 besliste de Vlaamse regering om de Vlaamse ambtenaren samen te brengen in Vlaamse Administratieve Centra (VAC) in elke provinciehoofdstad. Na Hasselt (2004), Antwerpen (2005), Leuven (2010) en Brugge (2011) werd als sluitstuk VAC Gent gerealiseerd. Met een kantooroppervlakte van 38 000 vierkante meter biedt het Gentse VAC, ontworpen door Poponcini & Lootens, plaats aan zo’n 1300 ambtenaren.
Augustus 2011
Dat het gebouw werd opgetrokken rond en boven één van de drukste knooppunten van openbaar vervoer in Gent maakte de realisatie van het project niet zo evident. Een sterke coördinatie tussen De Lijn en de aannemer was dan ook vereist om alles op schema te houden en de hinder zo beperkt mogelijk te houden.
November 2011
In het najaar van 2011 begonnen de werken. Na jaren van voorbereidende werken – de toren bevindt zich boven een gigantische ondergrondse parking die reeds jaren op voorhand werd gerealiseerd – verrees de betonnen kern van de toren als eerste boven het maaiveld. Doordat het gebouw boven een reeds bestaande parking kwam te staan, lagen heel wat zaken zoals de ligging van de kern, liftschachten en andere voorzieningen vast.
Het ontwerp van Poponcini & Lootens werd geselecteerd tijdens een internationale ontwerpwedstrijd. Zij werden gekozen uit de inzendingen met onder andere nog ontwerpen van Asymptote Architecture (New York), AWG Architecten (Antwerpen), Benthem Crouwel Architecten (Amsterdam) en OAB (Barcelona) i.s.m. Jaspers & Eyers Architects (Brussel).
De stedenbouwkundige verweving door de juiste materiaalkeuze en de dialoog met het publiek domein laat toe dat het ontwerp zich op een natuurlijke wijze integreert binnen het bestaande stedenbouwkundig weefsel.
Ook houdt het ontwerp rekening met de toekomstige verkeersafwikkeling. Het ambitieniveau rond duurzaamheid en flexibiliteit wordt bovendien perfect vertaald in het ontwerp van Poponcini & Lootens.
– Juryverslag ontwerpwedstrijd
Februari 2012
De kantoortoren krijgt uiteindelijk 22 verdiepingen (zonder het gelijkvloers), zal uiteindelijk 90 meter hoog en aan de breedste basis 44 meter breed worden. Het is februari van 2012 dat we ook voor de eerste maal de toren mogen beklimmen om de werf van dichtbij te fotograferen.
Maart 2012
De volumetrie van de toren is een opvallend gegeven voor deze toren. Het plompe volume werd doorbroken in twee geschrankte rechthoekige schijven, wat een slankere impressie geeft.
April 2012
Voor de gevel werd gekozen om te werken met prefab-elementen. Door de ramen, isolatie en gevelafwerking in één plaat op voorhand kant-en-klaar te laten samensteken, konden de gevelelementen simpelweg met de kraan op de ruwbouw van de toren geklikt worden. Tijd- en kostenbesparend maar vooral ook heel efficiënt.
Mei 2012
In de loop van mei begon de aannemer met de bouw van de L-vormige bijbouw. Het lage gebouw is 17,5 meter hoog, telt drie verdiepingen en heeft een kopstuk aan het uiteinde van 23 meter hoogte. Deze beschermende arm heeft een publieke functie, waarin bijvoorbeeld een tentoonstellingsruimte kan komen of waar kleine evenementen en bijeenkomsten kunnen worden georganiseerd.
Augustus 2012
Rondom de kern werd de toren verdieping per verdieping opgebouwd. Deze verdiepingen werden prefab gemaakt en gemonteerd tegen de kern en op elkaar gestapeld als een blokkendoos waardoor de toren in razendsnel tempo vorm kreeg.
November 2012
In het najaar van 2012 kwam de werf echter eventjes stil te liggen. Enkele stalen naspanningskabels die de uitkraging aan de achterkant van het gebouw letterlijk tegen de betonnen kern aanspannen, waren gesprongen waardoor de uitkraging tijdelijk gestut moest worden om stabiliteitsproblemen te voorkomen tot het probleem was opgelost.
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Dat het bovenaan op de toren nogal winderig én koud kon zijn tijdens de bouw, konden we zelf aan den lijve ondervinden. Maar het was uiteindelijk het prachtige uitzicht over Gent dubbel en dik waard. Een korte video-impressie met sneeuwvlokjes hieronder (waarschuwing voor koptelefoongebruikers: luide windruis!).
Maart 2013
Met zijn negentig meter hoogte bleef het gebouw uiteraard niet onbesproken. Voor- en tegenstanders zijn er tegenwoordig voor wel elk groot project in Gent, maar zeker voor dit specifiek project was de impact groot op de perceptie van de omwonenden en voorbijgangers, net doordat het gebouw zo snel de hoogte in ging.
Juli 2013
Het gebouw werd naar de Oost-Vlaamse auteur Virginie Loveling (1836-1923) gedoopt vanwege de link met het Sint-Pietersstation. De auteur is onder andere gekend van haar Oorlogsdagboeken waarin ze beschreef hoe de jonge soldaten bij de aanvang van de Eerste Wereldoorlog aan het station verzamelden om de trein te nemen richting het front.
Augustus 2013
Januari 2014
Februari 2014
In februari van dit jaar werd het gebouw plechtig geopend. De negentig meter hoge toren werd meteen de derde hoogste toren van Gent, na de KBC Arteveldetoren (119 meter) en het Belfort (95 meter). Deze zomer verhuisden 29 diensten van de Vlaamse overheid, voorheen nog verspreid over de Gentse omgeving, naar de toren.
Tussen de toren en het omarmend gebouw biedt een ‘zwevend’ voorplein, dat via een slanke, lange helling bereikbaar is vanaf straatniveau, uitzicht op het Koningin Maria Hendrikaplein. Op dit gigantisch voorplein – waar men gemakkelijk een klein centrumplein in kwijt kan – is er echter naast de toegangsdeuren niet veel te beleven. Een ‘kille’ vlakte van betontegels, terwijl het perfect als terras of een aangename ontmoetingsplek zou kunnen dienen. Een gemiste kans waar de Vlaamse Overheid nog zeker iets kan aan doen om een meerwaarde te bieden aan haar werknemers.
April 2014
Het was de bedoeling dat – in samenspraak met de stad Gent – de 21ste verdieping van het Lovelinggebouw, onder begeleiding opengesteld zou worden voor het publiek. Tot op heden is het ons echter nog steeds niet duidelijk of dit reeds mogelijk is of zal zijn.
Juni 2014
September 2014
Naarmate de afwerking van de toren naderde, kregen we met Gentcement jammer genoeg geen toegang meer tot het gebouw en kunnen we u jammer genoeg dus ook geen interieurbeelden voorschotelen van hoe de inrichting van de kantoorvloeren er uiteindelijk uitziet.
November 2014
Met dank aan Interbuild voor de begeleide rondleidingen doorheen de realisatie van het project.
Tekst: Fréderic Louis / Foto’s: Fréderic Louis, Amaury Henderick, Maarten Raes, jumpV, Lucas Selfslagh & Basel Zobieda / Bronnen: Interbuild en Poponcini & Lootens