Wie af en toe langs de Oude Dokken wandelt of met een trein uit Eeklo of Antwerpen het Dampoortstation binnenrijdt, heeft het al gezien: er is een heel kranenwoud uit de grond geschoten, ergens voor de Muide. Het komt niet helemaal uit het niets: op een bouwwerf in de oude ACEC-fabrieken, stond al enkele jaren een eenzame torenkraan als tijdelijke metgezel van de gerestaureerde blauwe en gele havenkranen die de weerszijden van het Handelsdok afbakenen. Die stond er vooral om te helpen bij afbraak- en saneringswerken op de site. Nu verschuift de klemtoon definitief naar opbouwwerken.
Aan het Stapelplein, in de buurt van de projectsite, wordt een appartementsgebouw gebouwd, en zijn wegeniswerken aan de gang. Dit staat helemaal los van het project Dok Noord.
De glazen bovenbouw van de monumentale bakstenen fabrieksgevel langs Dok Noord wordt ontmanteld. In de plaats komt een nieuwe opbouw, waarin een hele hoop lofts met zicht op het Handelsdok worden ondergebracht.
Hoewel het grootste deel van de ACEC-fabrieken vooral uit stalen hallen bestond, zijn enkele architecturale elementen in baksteen behouden. Achter deze gevel wordt een parkeergebouw opgetrokken, dat aansluit op een winkelcentrum. In dat winkelcentrum komt oa. een filiaal van Delhaize, GIKS, Standaard Boekhandel nog nog een hele handvol andere handelszaken. Er komen ook enkele overdekte sportterreinen en er wordt een hal voorzien voor carting.
Bovenstaande toont de bouwplaats van het shoppingcenter, vanaf wat ooit het ‘Carelsplein’ wordt, een pleintje middenin de site, waar enkele oude sporen en fabrieksgebouwen zullen blijven herinneren aan de vorige invulling van dit stukje stad. Langs de overkant van de bouwput liggen enkele fabrieksgebouwen die eerder al werden opgeknapt. Een ervan is omgedoopt tot “De Expeditie“, naar de gelijknamige vzw. Die overkoepelt enkele creatieve ondernemingen, zoals MiramirO, Victoria Deluxe en Compagnie Cecilia, de toneelgroep rond Arne Sierens en Johan Heldenberg. Een waar cultuurbedrijvencentrum dus!
Een ander stukje industrieel erfgoed dat van de sloop werd gespaard, is deze hoge stalen fabriekshal. Die wordt een scharnier tussen het Carelsplein, het winkelcentrum en de twee parken die op de site worden aangelegd: het Van Crombrugghepark en het Sassevaartpark. Naast de hal, links in beeld, komt een tweelingtorentje (ong. 10 bouwlagen).
Het project is bijna nergens zichtbaarder vanaf de straat dan aan de Muidelaan/Sassevaartstraat, het bovenste tipje van de kleine stadsring. Hier werden al sociale huurappartementen gebouwd door WoninGent. De twee rijhuisjes die nog restten langs de Sassevaartstraat, in bovenstaand beeld aan de voet van de gele kraan, worden nog afgebroken.
Wat dieper in de projectsite valt te zien dat het zgn. ‘locomotiefgebouw’, een appartementennieuwbouw met zaagtanddak, ondertussen boven de grond is geraakt. Aan de noordelijke kant zal dat gebouw met een van de monumentale toegangspoorten van de site integreren (cf. infra). Het verbindingsweggetje tussen de Sassevaartstraat en het Sassevaartpark, waar die appartementen liggen, heeft ondertussen ook een naam én een straatnaambord gekregen: Overreke.
De twee monumentale toegangspoorten van de site langs de Sassevaartstraat, staan al een hele tijd geschoord. De rechthoekige, waar nu een gele schoringsconseructie tegenaan staat, zal een onderdeel worden van het eerder vernoemde locomotiefgebouw. Het andere, met het grote ronde raam erin, krijgt een andere, voor ons nog onduidelijke functie. In de opening tussen deze poortgebouwen en de rest van het complex langs de Sassevaartstraat, komt de toegang tot de parking (met een duizelingwekkende 800 plaatsen).
Meer informatie over Dok Noord kan je ook vinden op de projectwebsite.
Tekst & foto’s: Amaury Henderick
Lofts … boven een bedrijf als OWS :-/ Als die hun geurlifters defect gaan is de stank niet te harden in dat gebouw.
En Frederick, met een carting aan de achterdeur… Een wat vreemde invulling vind ikzelf. De carting en sporthal met voetbalterreintjes op de tweede verdieping boven het winkelcentrum; dienen die exclusief als vrije tijdsvoorziening. Of dienen die ook als bufferzone kwa parking voor het winkelcentrum?