Keizerpoort krijgt allure terug als toegangspoort tot de stad

De oorspronkelijke toegangspoort aan de Brusselsesteenweg is allang verdwenen, maar binnenkort zal de Keizerpoort zijn functie als baken naar de stad terugwinnen. Op de site van de Aldi-winkel verrijst een nieuwbouwcomplex van kantoren, winkels en woningen, naar het ontwerp van het Antwerpse awg architecten.

keizerpoort-4

Het terrein tussen de Franse Vaart en de Brusselsesteenweg heeft een oppervlakte van ongeveer 10 000 vierkante meter en werd voorheen grotendeels ingenomen door een Aldi-winkel, de voormalige OTC-opleidingslokalen, een krantenwinkel en een motorzaak.

keizerpoort-1

Het complex zal een gezonde woonmix voorzien met 135 wooneenheden met 1 tot 3 slaapkamers, variërend van circa 65 m² tot ruim 150 m². Dit zijn zowel woningen met tuin als appartementen, met een terras of een daktuin. Ook een reeks bescheiden én sociale woningen zijn voorzien in het project.

keizerpoort-8

Op de ‘kop’ van het project, op de hoek van de Franse Vaart met de Brusselsesteenweg, komt een kantoorgebouw met 9 bouwlagen, voor 4 000 m² aan kantoorruimte. Aanvullend zijn er kleinere kantoorruimtes voorzien, vooral langs de Brusselsesteenweg.

keizerpoort-3

De Aldi-winkel blijft op de site en wordt mooi geïntegreerd in het nieuwe gebouw met een eigen ondergrondse parking, waardoor het terug een echte stadswinkel wordt en niet wordt afgescheiden van de straat door een desolaat parkeerterrein zoals voorheen. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden voor kleinhandel en horeca, met een zonnig terras en zicht op het water en het park..

De gebouwen sluiten qua schaal en bouwlagen aan op de nabijgelegen bebouwing. De hoek tussen de Franse Vaart en de Brusselsesteenweg wordt deels bebouwd waardoor er eindelijk een stedelijke afbakening is van de publieke ruimte, wat voorheen een dode hoek was van geasfalteerde oppervlakten.

keizerpoort-2

Het project speelt ook een rol in het garanderen van veilige en vlotte fiets- en voetgangersverbindingen op het knooppunt tussen Ledeberg, Gentbrugge en het centrum van Gent. Een verkeersvrije zone rondom het project, een verbreding en opwaardering van de Doorgang der Hallegasten en een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding tussen de Franse Vaart en de August Van Bockstaelestraat moeten er voor zorgen dat zowel fietsers als voetgangers vlot gebruik kunnen maken van deze doorsteken en het project zich inwerkt in het stedelijk weefsel.

keizerpoort-7

De ruimte rond de gebouwen wordt enkel verhard waar het nodig is voor de circulatie, de toegangen en de hulpdiensten. Verder voorziet het plan grasstroken en plantzones voor bomen en bloemen. Dat groene beeld wordt ook doorgetrokken op de gebouwen zelf: de hoogste daken worden als groendak ingericht en op de daken boven de eerste verdiepingen komen daktuinen.

De ontwikkeling van Keizerpoort is gespreid over 3 fases in de periode 2015 – 2022. De tweede en de derde fase bevinden zich nog in een ontwerpproces.

3-fases

De eerste fase is de grootste fase in het project en omvat onder meer de nieuwe Aldi-winkel en het kantoorgebouw dat de ‘kop’ van het project vormt. De bouw is voorzien tussen 2015 en 2018. De tweede fase waarin de definitieve doorsteek naar de August van Bockstaelestraat wordt gerealiseerd is kleinschaliger. Deze fase is voorzien tussen 2019 en 2020. De derde fase is het sluitstuk van de hele ontwikkeling en is voorzien tussen 2021 en 2022. Deze fase bestaat voornamelijk uit de bouw van appartementen, met kleinhandel aan de steenweg. Aansluitend op de bouw van elke fase zal het omliggende openbaar domein afgewerkt worden zodat er telkens een mooi afgewerkt geheel ontstaat.

keizerpoort-5

Met de heropwaardering van deze site en door rekening te houden met het stadsvernieuwingsproject ‘Ledeberg leeft’ van de Stad Gent zal het nieuwe woon-, werk- en winkelcomplex de bestaande kwaliteiten van de locatie versterken en knelpunten wegwerken.

Tekst: Fréderic Louis / Illustraties: awg architecten / Bronnen: Project Keizerpoort

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.