De werken aan de verlenging van tram 4 zijn in een vergevorderd stadium. Op de terreinen van het UZ liggen overal al sporen. Op en naast de De Pintelaan zijn de werken aangevat. De heraanleg van de De Pintelaan zelf is al grotendeels achter de rug. Als alles vlot blijft gaan, rijdt er volgende zomer een tram van het Sint-Pietersstation naar het het hart van Gents grootste ziekenhuiscampus.
Onze fotoreeks start aan het toekomstige eindpunt van tram 4, aan de voet van K12. De vrije trambedding volgt de campusader, die de grootste ziekenhuisgebouwen met elkaar verbindt.
Tussen deze twee kopsporen wordt binnenkort een eilandperron met centrale luifel gebouwd.
Een deel van de trambedding is uitgevoerd in beton, waarop kunstgras werd gelegd. Ter hoogte van K1-K2-K3 is er een afstaphalte gebouwd. Die ligt een beetje hoger dan het maaiveld, omdat er een van de talrijke tunnels van het UZ onderdoor loopt. Het verhoogde perron is ontsloten met een trapje aan één uiteinde en een helling langs de andere.
Tussen K1-K2-K3 en de De Pintelaan, wordt de ruimte tussen de sporen opgevuld met aarde, en zal er gras worden gezaaid.
De tram zal de terreinen verlaten met een scherpe bocht. Daar ligt de nieuwe bedding naast de rijweg. Op de De Pintelaan zijn nieuwe fietspaden in asfalt aangelegd, en heeft de weg een nieuw profiel.
Het stukje Zwijnaardsesteenweg waar bus 5 halt houdt, gaat ook op de schop.
Op dit moment wordt er vooral gewerkt op het stukje De Pintelaan tussen de Zwijnaardsesteenweg en de Galglaan. Daardoor is dat kruispunt tijdelijk niet oversteekbaar.
Op de Galglaan is in oktober een wissel gelegd waar tram 2 en 4 uit elkaar zullen gaan. De halte “De Pintelaan” van tram 2 is opgeschoven tot voorbij die wissel, en zal dus enkel bediend worden door tram 2. De nieuwe tram 4 krijgt dus geen halte tussen het Miljoenenkwartier en het UZ. Goed voor de snelheid van de tram. Minder goed voor het reizigerspotentieel.
Tekst & foto’s: Amaury Henderick