Binnenkort zal het voor de lopers onder ons iets gemakkelijker zijn om vals te spelen tijdens een rondje Watersportbaan. Een nieuwe brug over de lange roeibaan zal een nieuwe stap zijn in de realisatie van de hoofdfietsroute en de groenas ‘Westerringspoor’ in Gent.
De fietsroute maakt de link tussen het voormalig spoorstation van Oostakker en het station Gent-Sint-Pieters. Ze maakt hiervoor gebruik van een belangrijk deel van het vroegere Westerringspoor dat rond het centrum van Gent liep. Deze fietsas zal uiteindelijk de grote stadsdelen met elkaar verbinden en is al deels gerealiseerd (sinds jaren ’80).
Gezien de locatie van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug, was een landschappelijke inpassing en de hoge architecturale kwaliteit ervan noodzakelijk. Om dit te bekomen werd een ontwerper aangesteld via de Open Oproep-procedure van de Vlaamse Bouwmeester. Na verschillende rondes werd architect Pieter D’haeseleer geselecteerd voor zijn wedstrijdontwerp.
De andere wedstrijdontwerpen werden ingezonden door Baukunst i.sm. Landinzicht Landschapsarchitecten en RFR, Bollinger + Grohmann i.s.m. Dietmar Feichtinger Architectes, en ten slotte JDS Architects.
Dagelijks zullen er zo’n 3.000 fietsers en vele voetgangers gebruik maken van deze brug die het allure moet krijgen van zijn grootstedelijke omgeving. De brug vergroot de perspectiefwerking van het zicht op de stad en accentueert de grens tussen stad en de groene rand. Het was belangrijk voor de ontwerpers om rekening te houden dat het perspectief over het wateroppervlak op beide uiteindes zoveel mogelijk bewaard bleef. Een maximale transparantie van het brugdek was dus een noodzaak.
Lokaal zal de nieuwe brug een belangrijke verbinding en shortcut vormen tussen de sport- en recreatieclusters (o.a. de Blaarmeersen) aan beide zijden van de Watersportbaan.
De overspanning van de brug zal zo’n 80 meter bedragen en zal op een fietsvriendelijke manier aansluiten op de hoofdfietsroute en op de fiets- en voetgangersvoorzieningen langsheen de Noorder- en Zuiderlaan.
Eerst wordt een definitieve versie van de brug uitgewerkt, dus mogelijks verandert er nog wat aan het uitzicht van de brug. Voor de realisatie van de brug werd een strikte timing vastgelegd, zodat de bouw van de brug zal starten in het najaar van 2017 en de eerste voetgangers de brug over kunnen steken in het voorjaar van 2019.
Update 20 februari 2018: De nieuwe voetgangersbrug over de Watersportbaan blijkt té duur (7,75 miljoen euro i.p.v. voorziene 2,25 miljoen euro). Stad Gent heeft de opdracht stopgezet en zoekt een nieuw ontwerp via een nieuwe procedure… waarmee we vermoedelijk weer enkele jaren verder zullen zitten vooraleer we op een eerstesteenlegging zullen worden uitgenodigd.
Tekst: Fréderic Louis / Bronmateriaal: Vlaams Bouwmeester / Ontwerp: Pieter D’haeseleer, ontwerpteam Brug Watersportbaan / Visualisaties: Gaël Collaro / Sfeertekening: Stephanie Gildemyn
Over de Leie in Malem ligt al zo’n fietsbrug een hele tijd werkloos.
Vanuit het Noorden is deze fietsas weinig relevant wegens ontbrekende stukken tussen de Noormanstraat en de Mahatma Gandhistraat en tussen de verkaveling Alsberghe-van Oost en de Watersportbaan. De oversteek van de Drongensesteenweg is problematisch. Terwijl de “omweg” langs de zwaaikom van de Watersportbaan -met fietspaden!- naar het station niet onoverkomenlijk is.
Ik kom zeer vaak sporten aan de Watersportbaan en Blaarmeersen. Volledig eens met Frans hieronder. Met dit geld zou men beter een fietsbrug over de ringvaart naar Drongen maken aan het einde van de watersportbaan. Het is dan ook nog eens zo’n lelijke brug die veel aandacht vraagt, zeer spijtig.