Verscholen in het groen, midden in een woonwijk in Gentbrugge, ligt het scholencomplex van Sint-Gregorius. In het kader van Scholen van Morgen werd door HASA-architecten een nieuwe uitbreiding van de lagere school gerealiseerd, speciaal voor kinderen met leerstoornissen.
Op deze campus zijn verschillende scholen en een centrum terug te vinden: een Medisch-Pedagogisch Instituut (MPI) en een middelbare, lagere en kleuterschool voor bijzonder onderwijs van de Broeders van Liefde. Voor de lagere school werd een uitbreiding voorzien voor drie types kinderen met leerstoornissen. De mobiliteit op de site werd volledig herbekeken.
De belangrijkste eisen voor de nieuwbouw waren om zoveel mogelijk klassen op het gelijkvloers te voorzien en de verschillende types van leerstoornissen te clusteren. Twintig nieuwe klassen en administratieve lokalen werden op een oppervlakte van zo’n 1.800 vierkante meter gerealiseerd.
Het U-vormige gebouw en is binnen het grote geheel van de campus opgevat als een aparte ‘cocon’. Een grote overdekte buitenruimte gecombineerd met een groene afsluiting, sluit deze cocon af. De cocon opent zich naar de groene omgeving en sluit zich naar de buren en de circulatie op het terrein.
In de benen van de U worden de klassen ondergebracht, aansluitend op een centrale gang met inkom die de administratieve functies herbergt. De morfologie van het gebouw volgt de overige bebouwing op de site, met centrale assen waarop gebouwen aantakken.
Bij dit project was het van groot belang een omgeving te creëren, waar deze kinderen zich met hun specifieke problemen thuis voelen, zowel interieur als exterieur. Prikkelarm waar nodig, creatief waar mogelijk. De architecten zijn daarnaast op zoek gegaan naar een flexibele planopbouw: door de wijzigende onderwijstypes en het M-decreet zullen de aantallen van de leerlingen per type in de toekomst wijzigen.
De school werd zo opgevat dat er vanuit elk lokaal contact is met de groene omgeving: het merendeel van de klassen is gelijkvloers. De tuin vormt dankzij de ramen tot op de grond het verlengde van de klas. De vorm van het gebouw maakt dat het, ondanks de grote hoeveelheid klassen, toch kleinschalig opgevat is en leesbaar is voor de kinderen. De circulatieruimte is meer dan louter ‘gang’. De toegang tot het gebouw is een gemarkeerde opening in de cocon. De buitenruimte werd ontworpen om gevarieerd spel te stimuleren.
De structuur bestaat uit kolommen met ter plaatse gestorte betonplaten. Er zijn geen balken, wat de integratie van technieken in het gebouw vergemakkelijkt. De wanden tussen de lokalen zijn gipskarton, waardoor het gebouw in de toekomst eenvoudig van indeling en functie kan veranderen.
De nieuwbouw werd gerealiseerd binnen het DBFM-programma ‘Scholen van Morgen’ (Design, Build, Finance en Maintain). Hierin zit een 30-jarig onderhoud door de aannemer vervat. Materialen werden niet enkel op basis van hun uitzicht en belevingswaarde gekozen, maar ook op basis van hun levensduur en onderhoud.
Bronmateriaal: HASA-architecten / Foto’s: Algemene Aannemingen Van Laere