Er is grond gebroken op de Tondeliersite. De bouwput van het gebouw Krono wordt gegraven. Het vroegere gebouw van de Nieuwe Molens is al een tijdje geleden ‘ontpit’ en wordt nu terug opgevuld. Het is het begin van een reeks sanerings- en bouwwerken die in fases zijn opgedeeld en enkele jaren zullen duren. Op het einde van het traject heeft de stad, en vooral de Rabotwijk, er een buurt met enkele honderden woningen bij. Er komen ook enkele faciliteiten bij en het Rabotpark breidt fors uit.
Het project Tondelier is het paradepaardje van “Bruggen naar Rabot”. Dat is een reeks investeringen die de stad maakt in de wijk Rabot-Blaisantvest om de leefkwaliteit te verhogen. De twee delen van die wijk, Rabot en Blaisantvest, zijn nu nog van elkaar gescheiden door een groot voormalig industrieterrein of ‘brownfield’ – de Tondeliersite. Project Tondelier zal de brug maken tussen die twee wijkdelen.
Grote schoonmaak
Tondelier is genoemd naar een oud beroep. Het is de persoon die de gaslantaarns in de stad met een vlammetje aanstak. Elektriciteit was nog niet zo vanzelfsprekend als vandaag. Maar ook het gas moest ergens vandaan komen. Het werd geproduceerd en opgeslagen in een gasfabriek langs wat nu de Gasmeterlaan heet. Vandaag herinneren er enkel nog twee voormalige gasklokken -de grote containers waarin het gas werd opgeslagen- aan het verleden van de plek.
Hoewel, er rest nog een minder mooie herinnering: door de jarenlange productie van gas is de bodem er nu behoorlijk vervuild. Daarom wordt de bodem gesaneerd: de vervuilde grond gaat eruit en wordt vervangen door verse grond. Dat is een moeilijk en traag karwei. Omdat er vooral veel teer in de bodem zit, kan het soms ook behoorlijk stinken. De saneringswerken van het eerst stukje tondelier zijn achter de rug. Nu wordt gestart met de bouw van Krono, het eerste volledig nieuwe gebouw op de site.
Krono
Krono wordt een bakstenen appartementsgebouw van 6 bouwlagen, met veel 2- en 3-slaapkamerappartementen met grote terrassen. Een deel daarvan wordt verkocht als budgetwoning. Er gaat twintig procent af op de marktwaarde, indien o.a. de gezinssamenstelling en het gezinsinkomen van de koper binnen bepaalde voorwaarden vallen. Uiteindelijk zullen een honderdtal woningen op de Tondeliersite via dit systeem worden verkocht.
De merkwaardige puntige vorm van het nieuwe gebouw wordt een rode draad in het project. Er worden 4 bouwblokken gecreëerd, en allemaal zullen ze minstens één scherpe hoek hebben, om een gevarieerd straatbeeld op te leveren. Tussen de grote hoekgebouwen worden er ook grondgebonden woningen (lees: rijhuizen) worden gebouwd. Bijna alle gevels zullen uitgeven op het Rabotpark of op het nieuwe Tondelierpark dat middenin de nieuwe buurt wordt aangelegd.
Nieuwe Molens
Naast de bouwput van Krono staan de Nieuwe Molens. Daar werd vroeger graan gemalen. De silo’s waarin dat graan werd opgeslagen zijn een jaar geleden afgebroken. De binnenkant van het fabrieksgebouw werd grotendeels gestript. Er wordt nu binnen de oude bakstenen gevels een nieuw gebouw opgetrokken. Bovenop komen er nog 2 extra bouwlagen. Ook hierin komt er een mengeling van marktconforme en budgetwoningen.
Parken en recreatie
Naast de Nieuwse Molens, rondom de Gaardeniersbrug, wordt gewerkt aan de uitbreiding van het Rabotpark. Die uitbreiding zal in twee fases gebeuren. Eerst wordt het terrein ten oosten van de brug en rond het basketbalterrein aangelegd. Wanneer de werken aan de Nieuwe Molens klaar zijn, wordt ook het gebied rond de oude gasklokken opgenomen in het park. Nu is dat stukje terrein nog nodig om bouwmaterialen op te slaan. Wanneer zowel deze uitbreiding van het Rabotpark als het nieuwe Tondelierpark af zijn, heeft de Rabotwijk er 4 hectare groene ruimte bij.
Op de Tondeliersite liggen al enkele jaren moestuinen. Om wat leven op het terrein te brengen, telen buurtbewoners er groente. Niet in de vervuilde grond, die veel dieper ligt onder een laag beton, maar in propere aarde in afgesloten bakken. Wanneer de sanering van dit terrein start, verhuizen de moestuinen naar het nieuwe stuk Rabotpark pal naast de Nieuwe Molens.
Tekst & foto’s: Amaury Henderick