Onze lezers maakten tot begin oktober kans op een exemplaar van het nieuwe Architectuurboek Vlaanderen N°12. Architectuur op maat. Ons een originele interpretatie bezorgen van een typerend, Gents bouwwerk zoals de Stadshal of de Boekentoren was voldoende om kans te maken. We kregen heel wat mooie inzendingen, maar onze redactie kon er uiteindelijk maar vijf gelukkige winnaars uitpikken…
De inzendingen die het nét niet haalden, maar wel een verdienstelijke poging hadden ondernomen:
Gert Defever fotografeerde de Boekentoren in een mooi daglicht en dit met een sterke compositie. Sil Vintioen gooide het over een andere boeg en toont met zijn tekening van de Stadshal dat hij best wel goed overweg kan met een pen en stuk papier.
Xavier Depouillon slaagt er anderzijds in om het Rijksarchief op een dramatische wijze vast te leggen, met bijhorend schaduwspel. Terwijl Hervé Beel voor een duidelijk standpunt ging met een gestileerde Stadshal-tekening. We ontvingen ook een abstracte, maar kleurrijke vectortekening van de Stadshal, door Peter Van de Sijpe.
Van alle inzendingen, is er maar eentje die ‘beweegt’. Piet Lambert illustreert aan de hand van een filmpje van de Boekentoren hoe de lasten op een gebouw inwerken.
Naast bovenstaande inzendingen, heeft de redactie van Gentcement unaniem vijf ingezonden kunstwerkjes geselecteerd. Deze vijf deelnemers winnen dus een exemplaar van het nieuwe Architectuurboek N°12!
De Krook volgens Jonas De Decker. Een stapeling van enorme boeken?
De Krook staat in het stadsbeeld als een ontmoeting met kennis voor elk individu. Een opstapeling van boeken illustreert de gelaagdheid van het bouwvolume. De inhoud, de opbouw in bladzijden, ogen naar constructiviteit. Het boek, de kennis, de Krook.
– Jonas De Decker.
Peter Van de Sijpe maakte een vectortekening van de Boekentoren. Een simpele tekening die aantoont hoe karakteristiek de toren wel is voor onze Gentse skyline.
De eenvoud die de Boekentoren uitstraalt, werd doorgetrokken in deze hedendaagse, gestileerde interpretatie. Niet alleen kreeg de vorm een update, ook werden de kleuren opgefrist. De gelijkenis is sprekend, maar toch ontstaat er een mooi contrast met de realiteit. Alles samen zorgt dit voor een rustig en evenwichtig geheel.
– Peter Van de Sijpe.
Een op het eerste zicht abstract schilderij, maar hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je erin kan herkennen. De korte toelichting van Trees kan je anders wel een stapje verder helpen…
Wellicht vraag je je af waar de Bibliotheek op dit schilderij nu staat? Het werk is een zicht van de Kuiperskaai naar de Krook toe, bij de start van de bouw van de bibliotheek. Garage Redoutey was afgebroken en plots zag je de huizen aan de Platteberg, het Wintercircus, de belofte dat daar iets kon groeien tussen de hopen aarde en de werken aan de kaaimuren… Een openbaring: hier komt de bib dus! Tegelijkertijd was het een zicht dat snel weer zou verdwijnen. Het werk is acryl op papier, 58 op 81 cm, en ik heb de kleuren en tonen al schilderend met opzet compleet anders weergegeven dan de werkelijkheid om de kijker op een verkeerd been te zetten.
– Trees Dechaene.
Laurent Vanhaverbeke pakte de opdracht iets humoristischer aan.
Ik heb het Rijksarchief vergeleken met een grote dobbelsteen. Het gesloten volume deed me hieraan denken. Ik heb het concept van de dobbelsteen dan ook willen integreren in een omgeving van gezelschapsspellen, zoals het ganzenbord en de speelkaarten.
– Laurent Vanhaverbeke.
Ontdekken. Bemerken.
Mijn horizon verbreden.
Andere oorden opzoeken.
Gereed. Voorbereid. Klaar.
Ik ben er volledig klaar voor.
Statieven
Opvallend. Nieuw.
Iets dat niet thuishoort in zijn omgeving?
Materialen die het ding in de omgeving moeten doen opgaan. Grijstinten. Spiksplinternieuw hout versus eeuwenoude stenen. Contrast. Clash. Analogie?
Gentenaren die het ding geen blik waardig gunnen. Circuleren. Passeren!
Fietsers en duiven die er hetzelfde over denken. Gaan. Vooral niet opkijken.
Negeren. Links laten liggen.
Aziaten die het ding vol ontzag bekijken. Bestuderen. Fotograferen. Vastleggen met behulp van hun sta even. Vol bewondering.
“Is da kunst of mag da weg?”
Dit is slechts een deel van de poëtische neerslag die Jente Bergmans ons bezorgde. Op een originele manier brengt ze de dubbele gevoelens over de Stadshal naar voren.
De Stadshal is een gebouw dat veel gemengde gevoelens oproept. Als (toen nog) studerende interieurarchitecte fascineerde die haat-liefde verhouding mij. Schapenstal of Stadsfeestzaal? Het gebouw in combinatie met denkbeeldige wandelingen die ik maakte op slapeloze nachten leverde deze bundel teksten op.
– Jente Bergmans.
Ten slotte willen wij alle deelnemers bedanken voor hun inzet en inzendingen. De winnaars mogen hun exemplaar in de komende weken in de brievenbus verwachten!
Met dank aan het Vlaams Architectuurinstituut voor hun medewerking in deze wedstrijd.