Architectuur: Bureau Greisch
Opdrachtgever: Stad Gent
Uitvoering: 2016-2018
Binnenkort kunnen fietsers gebruik maken van een essentiële, nieuwe fietsverbinding tussen Gent en de zuidelijkere woonwijken. Voorheen werden fietsers geconfronteerd met twee hindernissen tussen Gent en het Parkbos: de Ringvaart met de R4 en de E40. Twee bruggen bieden een oplossing: de Parkbosbruggen.
Zoals steeds schuilt er achter dergelijke infrastructurele werken een bewogen geschiedenis. Onze collega’s bij Fietsbult hebben laatst in een artikel een mooie opsomming van de gebeurtenissen opgelijst.
De twee nieuwe fiets- en wandelbruggen, ontworpen door het Belgische architectuur- en ingenieursbureau Greisch, bestaan uit slanke constructies en vormen de noodzakelijke schakel voor de creatie van een langzame verkeersverbinding op de oude spoorwegbedding tussen de stad Gent enerzijds en de groenpool Parkbos en de woonkernen ten zuiden van Gent anderzijds.
De stalen fietsbrug boven de Ringvaart heeft een totale lengte van 136 meter en rust met steunbenen in de oevers van de Ringvaart. De fietsbrug boven de autosnelweg met een totale lengte van 138 meter is meteen de langste fiets- en wandelbrug van Gent.
Bekijk hier de plaatsing van de eerste Parkbosbrug over de E40 vorige week. Als alles goed verloopt, worden de bruggen in het voorjaar van 2018 in gebruik genomen.
Bronmateriaal en video: Stad Gent / Visualisaties: Bureau Greisch