De Vlaamse Waterweg en sogent hebben onlangs de omgevingsvergunning (vroegere bouwaanvraag) ingediend en de aanbestedingsprocedure opgestart. De bouw van de Matadibrug kan wellicht nog dit najaar starten. In tegenstelling tot de Bataviabrug wordt het een vaste brug.
De groeiende, nieuwe wijk aan de Oude Dokken krijgt door de nieuwe brug een vlotte en veilige verbinding voor fietsers en voetgangers over het water, met een wegdek dat wordt afgewerkt in een antisliplaag in epoxy.
De Matadibrug, verwijzend naar de havenstad in Congo, wordt 110 meter lang en 6 meter breed en verbindt de recent gerenoveerde promenade Kleindokkaai met de Handelsdokkaai, waarvan de renovatiewerken nog voor de zomer afgerond zijn. De Matadibrug is het architecturale zusje van de Bataviabrug, maar geen exacte kopie. Zo zal het een vaste brug zijn met een aangepaste helling. Het vaarvenster van 4,8 meter zorgt ervoor dat vaartuigen zich eronder kunnen verplaatsen.
De Matadibrug wordt na de Bataviabrug de tweede fietsers- en voetgangersbrug die de Oude Dokken met de binnenstad verbindt. De bouw van de brug kan wellicht in oktober 2021 starten als alle procedures vlot verlopen. De brug zou in dat geval eind 2022 klaar moeten zijn. De kosten worden geraamd op 3.354.308,50 euro inclusief btw.
Bron: persbericht Stad Gent