Het kruispunt aan ’t Sluizeken in Gent wordt al tientallen jaren gekenmerkt door een groot braakliggend terrein op de hoek van de Sleepstraat en de Rodelijvekensstraat. Voor velen een doorn in het oog, voor anderen een ideale parkeerplek. Op vraag van de projectontwikkelaar Urban Link werd het architectuurbureau OYO gecontacteerd, om een voorstel te formuleren om deze kaalslag aan te pakken en eindelijk terug het stedelijk weefsel te doen aansluiten.
Samen met Urban Link, stelde OYO zorgvuldig de vraag op welke manier de hoek tussen de Sleepstraat en de Rodelijvekensstraat tot een volwaardig bouwblok kon worden afgewerkt zodanig een markant nieuw gebouw te creëren voor Gent dat niet enkel een sterk architecturaal, maar vooral een tijdloos karakter uitstraalt.
Als we zoeken naar de oorsprong van deze lege hoek in deze bruisende buurt, dan vinden we niet veel informatie over wat er zich destijds op deze hoek bevond. Er zou een groot hoekhuis hebben gestaan met een koetspoort die reeds vroeger afgebroken werd om plaats te maken voor een benzinestation.
De hoek tussen de Sleepstraat en de Rodelijvekensstraat krijgt dus eindelijk een volledig nieuwe invulling. Om tot de volledige benodigde oppervlakte van het gebouw te komen, zal een aanliggend pand gelegen in de Sleepstraat, afgebroken worden. Zo komt een terrein vrij van 735 vierkante meter beslaat.
In totaal zijn er vier volwaardige niveaus en een dakniveau. De 23 appartementen hebben een mix van één-slaapkamer (7 woningen), twee-slaapkamer (10 woningen) en drie-slaapkamerappartementen (6 woningen).
Het basisidee van het architectuurbureau was om een volume in te planten dat in de hoogte aansluit op het aantal bouwlagen die ook in de omgeving terug zijn te vinden. Rekening houdend met de omliggende zadeldaken van de aanpalende woningen en handelszaken, werd het nieuwbouwvolume op die manier gemanipuleerd zodat het beter aansluit op het gabarit van de buren, maar ook om op die manier genoeg efficiënt bouwvolume te creëren.
Op de hoek van het volume, maakt de gevel een knik naar binnen, waardoor de ingang van de handelsruimte wordt geaccentueerd en ook het voetpad plaatselijk een pak breder wordt.
Door een spel van raamopeningen dat qua vorm en ritme aansluit op de onmiddellijke omgeving, wordt het volume verder vormelijk bepaald. Van op het dakniveau kunnen de bewoners van de appartementen genieten van zichten over de stad, terwijl terrassen de leefbaarheid van de appartementen vergroten en het karakter van het nieuwe hoekgebouw bepalen. Met het opvallende ramenspel in de gevel, was het ook van belang om de invloed hiervan op de lichttoetreding en privacy goed te onderzoeken.
De gevels van het gebouw aan de straatzijde zijn opgevat als witte/lichtgrijze gladde panelen en de retours van de terrassen zijn in hout voorzien waardoor een mooi contrast ontstaat. Belangrijk voor de continuïteit en de volumewerking is dat het materiaal van de gevel en de dakvlakken die zichtbaar zijn vanaf de straat in dezelfde materialiteit worden uitgewerkt. De gevels aan de achterkant worden uitgevoerd in lichtgrijze leien.
De inrit naar de ondergrondse parkeergarage met 20 plaatsen gebeurt via de Rodelijvekensstraat en werd als meest gunstige locatie beschouwd in functie van de verkeerslast in de buurt.
De bouwaanvraag voor het project werd in het voorjaar goedgekeurd en de werken zouden moeten starten in de loop van 2015 zodat binnen twee jaar de eerste bewoners kunnen intrekken.
Tekst: Fréderic Louis / Foto: Google Streetview / Bron & illustraties: OPEN.Y.OFFICE
Een aantal keer ‘die’ waar het ‘dat’ moet zijn. De West-Vlaamse taal is duidelijk sterk aanwezig in Gent. Verder een vlot geschreven en overdonderend positief geschreven stuk.
Bedankt voor de correcties. Iets waar we de volgende keren zeker meer op zullen letten.