Er lijkt niet veel gebeurd te zijn sinds onze vorige foto-update van december, maar niets is minder waar. Momenteel is men volop bezig met de afwerking van het viaduct van treinspoor 11 en gaat men binnenkort starten met de constructie van de nieuwe perronoverkapping van spoor 11 en 12 en het perron zelf met lichtstraat. Een zéér beknopte foto-update van het project Gent-Sint-Pieters deze keer om te profiteren van de avondzon.
Op de kelderverdieping is de volledige betonstructuur van de tweede lift naar perron 11/12 al af en is men gestart met de structuur van de lift op het gelijkvloers. Binnen enkele weken zouden de eerste roltrappen ook gemonteerd moeten worden. Volgende week wordt het volledige dienstperron van spoor 12 gestort in rood beton.
De nieuwe treinperrons zullen uiteindelijk 11 meter breed worden (4 meter meer dan de huidige perrons). De perrons zullen overdekt worden door een centrale hoge, gesloten luifel en door kleine luifels op de uiteinde van de perrons. Een opvallend element zullen de de glazen lichtstraten in de vloeren van de perrons zijn. Deze bestaan uit gelaagd antislip melkglas en zijn meer dan 3,5 meter breed en laten het daglicht door tot op het gelijkvloers in de toekomstige stationshal.
Tekst: Fréderic Louis / Foto’s: Fréderic Louis & Steven Willaert
Hopelijk krijgt dit station ook vloerverwarming, zoals de beneden in Luik Calatrava. wrs niet…
Ik hoop dat het station uiteindelijk niet even ongezellig zal zijn als de nieuwe achterbouw in Antwerpen-Centraal.