De huidige Meulestedebrug is een beweegbare brug over het kanaal Gent-Terneuzen. De afgelopen 65 jaar werd deze door het toenemende verkeer langs de weg én via het water steeds intensiever gebruikt. De brug is sterk verouderd en werd te smal waardoor er onvoldoende ruimte is als er zich een probleem voordoet, wat de voorbije jaren meermaals het geval is geweest. Daarom wordt ze nu vervangen door een nieuw exemplaar, onder dezelfde naam.
Coverfoto: Zicht vanop de fietsonderdoorgang aan de Meulestedekaai (noordzijde).
De bestaande Meulestedebrug heeft twee rijstroken en een doorvaartbreedte van 35 meter. Deze zal worden vervangen door een nieuwe beweegbare brug met vijf rijstroken en een doorvaartbreedte van 20 meter. Zo wordt een aanzienlijke capaciteitsverhoging van het kruispunt van de Wondelgemkaai en de Zeeschipstraat gerealiseerd.
De bestaande Meulestedebrug.
Verder wordt de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiker verbeterd door een fietsonderdoorgang op de rechteroever (Meulestedekaai). Het verbreden van de brug vergt de herinrichting van de wegenis in de ruime omgeving van de brug, waarbij ook het bestaande rioleringsstelsel wordt vernieuwd. De kaaimuren die aansluiten op de bestaande brug, worden aangepast en deels herbouwd.
Zicht op de nieuwe brug vanop het kruispunt van de Wondelgemkaai (noordzijde) en de Zeeschipstraat.
De nieuwe Meulestedebrug wordt een tweelingbrug die zal bestaan uit twee afzonderlijk beweegbare brugdelen. Op de noordelijke brughelft komen drie rijstroken, op de zuidelijke twee. De ontdubbeling laat toe om bij onderhoud of herstellingen aan één brughelft de andere in te zetten voor het verkeer in beide rijrichtingen. De nieuwe brug wordt voorzien van slimme sensoren en nieuwe technologie, en zal door De Vlaamse Waterweg vanop afstand bediend worden vanuit een verkeerscentrale aan de sluis van Evergem.
De nieuwe Meulestedebrug zal bijna drie keer zo breed zijn als de huidige. Er werd gekozen voor een sober ontwerp: een geheel witte brug met voor de kaaimuren, brugkelders en fietsonderdoorgang leuningen in het kenmerkende Gentse olijfgroen, om naadloos aan te sluiten bij de omgeving. Het huidige bedieningsgebouw verdwijnt en de nieuwe technische ruimte zal ingepast worden in het groene talud van de brug (Redersplein). Het technisch ontwerp en de omgevingsaanleg werden uitgewerkt door studiebureau SBE en ontwerpbureau OMGEVING.
Zicht vanop het Redersplein aan de Meulestedekaai (zuidzijde).
Het ontwerp ligt nu finaal vast en alle technische plannen zijn klaar. De Vlaamse Waterweg heeft, samen met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), FARYS en stad Gent, de procedure opgestart om een aannemer aan te stellen voor de bouw van de nieuwe Meulestedebrug, inclusief de bijhorende omgevingsaanleg. Hiermee is de laatste rechte lijn naar realisatie ingezet. De werken op het terrein gaan van start na de zomer van 2021.
De werken zullen ingrijpend zijn en vijf jaar duren. Om de impact op het verkeer en de omgeving te beperken, wordt de noordelijke brughelft van de nieuwe Meulestedebrug naast de huidige brug gebouwd. Zo kan de bestaande brug in dienst blijven tot deze noordelijke brughelft operationeel is. Door een gefaseerde aanpak zal doorgaand bestemmingsverkeer gewaarborgd zijn op de as Zeeschipstraat – New-Orleansstraat (uitgezonderd in enkele specifieke omstandigheden).
Bron: Vlaamse Waterweg / Foto bestaande brug & visualisaties: Vlaamse Waterweg
Vlottere doorstroming. Slecht nieuws is dat niet, maar wat met het rond punt aan de Weba (Vliegtuiglaan/Portarthurlaan/Muide)? Zijn daar al plannen voor? Dat lijkt me soms nog een groter probleem dan de brug zelf.