Tramverlengingen in Gent, het blijft een trieste bedoening. In het voorbije decennium kwam er slechts 600 meter spoor bij in Gent, een intriest cijfer in vergelijking met de inspanningen in Antwerpen.
Ondanks een ongelofelijke vraag en een mager aanbod, lukt het Gent niet om de nodige centen te verwerven bij de Vlaamse regering. Het ambitieuze Pegasusplan,ย deย openbaar vervoerstudie voor een langetermijnvisie in Gent,ย is voor geen letter uitgevoerd en aankondigingspolitiek viert hoogtij. Lang was zelf niet duidelijk welke tramlijn eerst zou komen.
Maar dat zou nu achter de beugel moeten zijn. Op 20 september verscheen een document op de website van De Lijn, waarin een actueel beeld van hun toekomstplannen wordt gegeven. Er wordt resoluut voor tram 7 gekozen, in tegenstelling tot vroeger communicatie van De Lijn omtrent het Pegasusplan.
De Lijn heeft hier echter grondige redenen voor. Recente tellingen aan Gent-Sint-Pieters brachten namelijk aan het licht dat 16% van de reizigers met deze buslijnenbundel reist bij het pendelen van en naar het station. Ook het linken van twee treinstations is een element dat van structureel belang is in een robuust tramnetwerk.

Tramlijn 7 bestond vroeger reeds. Vanaf 1913 verbond tram 7 de Stapelplaats aan hetย Handelsdokย metย de Sterre. Het oorspronkelijke traject liep langs de Ham, Sint-Annaplein, Zuid, Ter Platenbrug (coverfoto), Heuvelpoort, Citadelpark, Sint-Pietersstation en zo naar De Sterre.ย Het traject kende echter veel problemen door de aanwezigheid van de Lousbergbrug. Deze werd vaak geopend voor de scheepvaart, waardoor de tram al snel vertraging opliep. Daarenboven had de brug voortdurend te kampen met defecten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze op de koop toe twee keer opgeblazen. Een nieuwe brug werd zonder tramsporen in november 1963 aangelegd. Het traject via de Kasteellaan werd dus verlaten. De tram reed naar de Dampoort via de Keizer Karelstraat, de Steendam en de Dampoortstraat op de sporen vanย lijn 3ย enย lijn 5.ย Lijn 7 werd in 1964 opgedoekt en vervangen door een busdienst.
We zijn er echter nog lang niet. Pas in 2016, na de geplande tramverlengingen richting Zwijnaarde Bibliotheek en het UZ Gent, start men met de verlenging van tram 4 richting Dampoort en de vertramming van buslijnenbundel 7.ย Daarna is het de beurt aan buslijn 3 om vertramd te worden, een lijn die tevens veel potentieel heeft op de oost-west-as.ย Zoals je ziet op onderstaande grafiek, kunnen we dan eindelijk spreken van een volwaardige tramring rond Gent.
Wat ons meteen opvalt, is de vreemde keuze om drie tramlijnen te laten eindigen aan Gent-Dampoort, terwijl dunbevolkt Sint-Denijs-Westrem een bijkomende (!) tramverlening ontvangt.
De tienduizenden inwoners van oostelijk Gent blijven in de kou staan.ย What’s next, een tramlijn naar Sint-Martens-Latem?
Bronnen: De Lijn, Wikipediaย / Foto Dampoort: Bazin


Geef een reactie